Filmfestivalen dag 9 Redux
Nu har jag hämtat tilltäckligt med krafter för att skriva lite om festivalens nionde dag. En dag som bjöd på tre väldigt olika filmer.
Casino Rolyale

Vad är nu detta? En film som inte är med i festivalen? Efter det ordentliga magplasket Die Another Day hade personerna bakom Bon den goda smaken att ta en paus för att fundera ut hur Bond skulle kunna hitta den rätta formen igen. Och det är just vad de gjort. Daniel Craig är perfekt som Bond. Han liknar Connery både till utseendet och stilen. Med skillnaden att Craig:s Bond har självdistans, något som jag efterlyst i de senaste filmerna. Bond är inte längre den stenhårda matchotyp han tidigare varit, han har numera en sida som man nästan skulle kunna kalla mänsklig, nästan. Det är inte bara Bond som känns mer jordnära. Borta är alla gadgets och superbilar. Handlingen cirkulerar inte kring en skurk med anspråk på världsherravälde. Eva Greens är den första Bond-burd(eller Bond-kvinna passar kanske bättre) med en ordentilg karaktär. Hon känns inte som den skyltdocka tidgare Bond-brudar hade en tendens att göra. Två faktorer som även de hjälper till att skapa den lite mordernare kännslan som ligger över filmen. Kvar finns dock fläskiga actionscener samt en galet ond skurk. Den här gången är det dansken Mads Mikkelsen som får äran att puckla på Bond. Något han gör väldigt bra. Det enda jag klagar på är längden. Den är på tok för lång. Hade jag suttit vid redigeringsbordet skulle jag utan tvekan klippt bort ca 30-40 min. Det finns till exempel en poker-scen som är på tok för utdragen, man slutar bry sig hur det ska gå rätt fort. På det hela taget har de äntligen lykats ge oss en ordentlig Bond film för första gången på en himmla massa år. Den kommer dock inte upp i Mission Impossible III:s höjder. JJ Abrams för Bond 22, någon?
Cashback

Tillbaks till festivalen! Ytterligare en tävlingsfilm. Kanske den bästa jag sett av de som är med i Competition XVII. Den handlar om konstnären Ben som precis gjort slut med sin flickvän. Något som resulterat i att han inte kan sova. För att fördriva de extra åtta timmarna han får om dagen tar han ett jobb på en matbutik. Somnbristen har dock en bieffekt, den ger honom möjligheten att frysa tiden precis när han vill. Detta utnyttjar han genom att klä av de kvinnliga kunderna och måla av dem. Låter det som någon billig amerikansk collagefilm med Jason Biggs i huvudrollen? Kan meddela att det här är väldigt lång från de domänerna. Visst är det en komedi, men den väldigt välskriven och framförallt rolig sådan. Extra kul blir det för de som någonsin jobbat i en matbutik i sitt liv. Manusförfattaren måste ha gjort det eftersom de finns många klockrena iaktagelser, tagna direkt ur ett butikbiträdes verkliga vardag. Kärlekshistorien jag nämnde tidigare känns verklig, den är inget historien cirkulerar kring med en gång utan växer snarare fram under filmens gång. Cashback hade ungefär samma effekt på mig som Little Miss Sunshine, jag blev överlycklig av den. Svensk premiär 2007. Spring och se den när den kommer! Det är en order!
The Host

Snabbt över till en Syd-Koreansk mosterfilm! Den har varit en brak-succé i hemlandet och är nog festivalens hittils märkligaste film. Handlar om hur amerianska forskare dumpar kemisktavfall i Han floden. Detta gör att en monster muteras fram och börjar terrorisera Seoul. Under sin första attack fångar den en liten flicka. Flickans familj bestämmer sig för att rädda henne. Till en början visste man inte ricktigt hur man skulle tackla det som händer på duken. Är det här en actionfilm? Är det skräck? Komedi? Familjedrama? Svaret är nog att det här är en kombination av alla fyra. Den har många häftiga actionscener där monstret krossar bilar och äter människor, Sen har den en scen som är bland det roligaste jag sett på festivalen i år. Tänker inte berätta vad det är eftersom folk borde se det här med egna ögon. Det är långt ifrån festivalens bästa film, men den slår alla konkurenter när det kommer till märklighet. Kommer till Sverige, vet dock inte när. Skulle gissa på 2007.
Postar något om dagens filmer imorgon bitti skulle jag tro. Nu är jag för trött. Imorgon är Festivalens sista dag. Det är även den mest intesiva med sina fyra filmer. Det är trågit att det snart är över för den har gången, men sammtidigt väldigt skönt, Jag ska sova i en vecka efter det här.
Casino Rolyale

Vad är nu detta? En film som inte är med i festivalen? Efter det ordentliga magplasket Die Another Day hade personerna bakom Bon den goda smaken att ta en paus för att fundera ut hur Bond skulle kunna hitta den rätta formen igen. Och det är just vad de gjort. Daniel Craig är perfekt som Bond. Han liknar Connery både till utseendet och stilen. Med skillnaden att Craig:s Bond har självdistans, något som jag efterlyst i de senaste filmerna. Bond är inte längre den stenhårda matchotyp han tidigare varit, han har numera en sida som man nästan skulle kunna kalla mänsklig, nästan. Det är inte bara Bond som känns mer jordnära. Borta är alla gadgets och superbilar. Handlingen cirkulerar inte kring en skurk med anspråk på världsherravälde. Eva Greens är den första Bond-burd(eller Bond-kvinna passar kanske bättre) med en ordentilg karaktär. Hon känns inte som den skyltdocka tidgare Bond-brudar hade en tendens att göra. Två faktorer som även de hjälper till att skapa den lite mordernare kännslan som ligger över filmen. Kvar finns dock fläskiga actionscener samt en galet ond skurk. Den här gången är det dansken Mads Mikkelsen som får äran att puckla på Bond. Något han gör väldigt bra. Det enda jag klagar på är längden. Den är på tok för lång. Hade jag suttit vid redigeringsbordet skulle jag utan tvekan klippt bort ca 30-40 min. Det finns till exempel en poker-scen som är på tok för utdragen, man slutar bry sig hur det ska gå rätt fort. På det hela taget har de äntligen lykats ge oss en ordentlig Bond film för första gången på en himmla massa år. Den kommer dock inte upp i Mission Impossible III:s höjder. JJ Abrams för Bond 22, någon?
Cashback

Tillbaks till festivalen! Ytterligare en tävlingsfilm. Kanske den bästa jag sett av de som är med i Competition XVII. Den handlar om konstnären Ben som precis gjort slut med sin flickvän. Något som resulterat i att han inte kan sova. För att fördriva de extra åtta timmarna han får om dagen tar han ett jobb på en matbutik. Somnbristen har dock en bieffekt, den ger honom möjligheten att frysa tiden precis när han vill. Detta utnyttjar han genom att klä av de kvinnliga kunderna och måla av dem. Låter det som någon billig amerikansk collagefilm med Jason Biggs i huvudrollen? Kan meddela att det här är väldigt lång från de domänerna. Visst är det en komedi, men den väldigt välskriven och framförallt rolig sådan. Extra kul blir det för de som någonsin jobbat i en matbutik i sitt liv. Manusförfattaren måste ha gjort det eftersom de finns många klockrena iaktagelser, tagna direkt ur ett butikbiträdes verkliga vardag. Kärlekshistorien jag nämnde tidigare känns verklig, den är inget historien cirkulerar kring med en gång utan växer snarare fram under filmens gång. Cashback hade ungefär samma effekt på mig som Little Miss Sunshine, jag blev överlycklig av den. Svensk premiär 2007. Spring och se den när den kommer! Det är en order!
The Host

Snabbt över till en Syd-Koreansk mosterfilm! Den har varit en brak-succé i hemlandet och är nog festivalens hittils märkligaste film. Handlar om hur amerianska forskare dumpar kemisktavfall i Han floden. Detta gör att en monster muteras fram och börjar terrorisera Seoul. Under sin första attack fångar den en liten flicka. Flickans familj bestämmer sig för att rädda henne. Till en början visste man inte ricktigt hur man skulle tackla det som händer på duken. Är det här en actionfilm? Är det skräck? Komedi? Familjedrama? Svaret är nog att det här är en kombination av alla fyra. Den har många häftiga actionscener där monstret krossar bilar och äter människor, Sen har den en scen som är bland det roligaste jag sett på festivalen i år. Tänker inte berätta vad det är eftersom folk borde se det här med egna ögon. Det är långt ifrån festivalens bästa film, men den slår alla konkurenter när det kommer till märklighet. Kommer till Sverige, vet dock inte när. Skulle gissa på 2007.
Postar något om dagens filmer imorgon bitti skulle jag tro. Nu är jag för trött. Imorgon är Festivalens sista dag. Det är även den mest intesiva med sina fyra filmer. Det är trågit att det snart är över för den har gången, men sammtidigt väldigt skönt, Jag ska sova i en vecka efter det här.
Kommentarer
Trackback